10% KORTING OP DE BASISCURSUS !

Waarom heb ik rode ogen op foto’s?

We kennen het allemaal. Samen met je vrienden een leuke foto maken tijdens dat gezellige feestje. Bij het terugzien van de foto kom je er echter achter dat je eruit ziet als de duivel zelf?!

Die rode ogen, waar komen die ineens vandaan? Je weet zeker dat ze er die ochtend nog niet waren. Te diep in het glaasje gekeken voordat de foto gemaakt werd? Een plotselinge ooginfectie?

Of is er wat anders aan de hand?

Opmerking: Klik en schrijf je in voor mijn gratis nieuwsbrief vol tips! Ik beloof je mailbox niet vol te spammen uiteraard 🙏🏻

Hoe werken onze ogen?

Om goed te kunnen zien hebben onze ogen voldoende licht nodig.

Licht komt binnen door je pupillen en valt vervolgens op je netvlies. Dit licht wordt omgezet in signaaltjes en naar de hersenen gestuurd ter interpretatie.

Bij situaties met weinig licht, verwijden je pupillen zich om goed te kunnen blijven zien.

Met verwijde pupillen kan er meer licht je oog binnenkomen en krijgen de hersenen voldoende signaaltjes om een beeld te maken van je omgeving.

Hoe krijg ik dan die rode ogen op foto’s?

Rode ogen op foto’s zie je gelukkig steeds minder vaak, maar zo nu en dan kom je het nog tegen. Vooral bij fotograferen met flitslicht bestaat de kans dat je tegen dit fenomeen aanloopt.

Fotograferen met flitslicht doe je meestal als er onvoldoende natuurlijk licht is. Om te compenseren voor dit gebrek aan natuurlijk licht, verwijden onze pupillen zich tot de maximale opening.

Als de foto genomen wordt en de flitser een overdaad aan licht de ruimte in slingert, hebben je pupillen niet voldoende tijd zich weer te sluiten.

De flits zorgt ervoor dat er tijdelijk ontzettend veel licht je ogen binnen valt en verlicht wat er in je oog te vinden is. Het licht raakt daarbij je netvlies, maar ook het vaatvlies.

Het vaatvlies is de oorzaak voor rode ogen als er gebruik gemaakt wordt van flitslicht. De rode kleur in je ogen komt door alle kleine bloedvaatjes die zich in dit vaatvlies bevinden.

Het overdadige licht dat je ogen binnentreedt door de flits raakt de vaatjes in het vaatvlies en kaatst als rode kleur terug richting de camera.

Hoe voorkom je rode ogen op foto’s?

Om rode ogen in je foto’s te voorkomen zijn er drie opties:

  • Maak gebruik van de camerastand die rode ogen tegengaat. Deze camerastand maakt gebruik van een dubbele flits.
  • Kies een plek met meer natuurlijk licht, zodat je pupillen zich vanzelf meer zullen sluiten.
  • “Fix it in post”, oftewel, achteraf in fotobewerkingssoftware de rode ogen verwijderen.

Camerastand met dubbele flits

In 2020 hebben de meeste camera’s de functie om rode ogen tegen te gaan, standaard ingebouwd. De oplossing is vrij simpel, namelijk een dubbele flits.

Ook je smartphone maakt hier meestal al gebruik van.

De eerste flits zorgt ervoor dat je pupillen zich zullen sluiten. Pas bij de tweede flits zal de eigenlijke foto genomen worden.

Gelukkig volgen deze twee flitsen elkaar zo snel op, dat je niet doorhebt dat het er twee zijn.

Kies een plek met meer natuurlijk licht

Ga je een foto maken in het donker, dan is het gebruik van een flitser vaak niet te vermijden.

Je kunt er ook voor kiezen jezelf te verplaatsen en dichter bij een natuurlijke lichtbron te gaan staan. Denk aan een raam, maar ook verlichting door bijvoorbeeld lampen kan een mogelijkheid zijn.

De kwaliteit van het licht kan hierbij wel flink verschillen. Raamlicht is meestal zacht en zonder veel kleurverschuivingen (zeker een raam op het noorden).

Licht van lampen kan mooi zijn, maar is afhankelijk van het soort lamp en de richting van het licht.

Achteraf de rode ogen verwijderen met software

Is de foto al genomen en kun je de eerste twee opties niet meer toepassen, geen paniek.

Er zijn voldoende (gratis) fotobewerkingsprogramma’s of apps voor de smartphone om de rode ogen met een simpele klik te verwijderen.

Zeker als je fotografeert in RAW is het verwijderen van rode ogen geen enkel probleem.

Samenvatting

Na het lezen van dit artikel weet je waarom er soms in foto’s rode ogen te zien zijn. Belangrijker is echter dat je hebt geleerd wat je eraan kunt doen.

Flitslicht kan een prima oplossing zijn om toch een foto te maken als er weinig natuurlijk licht is. Zorg er wel voor dat je camera gebruik maakt van een dubbele flits om rode ogen te voorkomen.

Ik hoor graag of jij wel eens met rode ogen in je foto’s te maken hebt gehad en wat je gedaan hebt om er vanaf te komen.

Laat een berichtje achter in de comments hieronder!

Leave a Comment